ارتباط شخصیت فرد با گریم چیست ؟
گریم سینمایی
چگونه شخصیت فرد با گریم درست کنیم ؟
ارتباط طراحی شخصیت فرد به گریم بستگی دارد ؟
با آشنایی به آناتومی چهره ، چهره شناسی ، استفاده از تکنیک های سایه و روشن ، تصحیح ، شناخت رنگ ، توجه به مسائل قیافه شناسی و شناخت رنگ های گریم، می توان چهره های شخصیت های یک نمایشنامه را با دقت نکات زیر طراحی نمود .
شناخت نمایشنامه
به منظور آگاهی کامل از نمایشنامه و سبک آن لازم است شخصاً نمایشنامه را با دقت بخوانید ، سپس برای آشنایی بیشتر به نحوه ارائه و اجرای نمایشنامه و چگونگی چهره های بازیگران از نظر فرم ، خطوط میمیک آنها در تمروری بر مرین ها حضور یابید، با آگاهی یافتن از متن و حضور در تمرین ها ، به سبک نمایشنامه واقف خواهید شد. چه گریم در سبک های تئاتر تا حدودی با هم متفاوت است.
نژاد شخصیت ها
نژاد : دومین مورد ، اطلاع یافتن از نژاد شخصیت های نمایشنامه است . مسلم است که چهره ای از نژاد سفید با موهای طلایی ، با چهره ای از نژاد سیاه و یا چهره ای از نژاد زرد کاملاً متفاوت می باشد.
ملیت شخصیت ها
سومین مورد ، شناخت ملیت شخصیت ها است. با خواندن نمایشنامه ، آگاه خواهید شد که ماجرا در کدام کشور روی می دهد، واضح است که چهره ای از کشور عربی با چهره ای از کشور فرانسه و چهره ای از کشور اسکاندیناوی با چهره ای از کشور اسپانیا متفاوت است. البته باید دانست که گاه در یک کشور نیز چهره ها با یکدیگر متفاوت است، برای مثال : چهره ای از شمال شرقی ایران (ترکمن) با چهره ای از جنوب ایران (بندر بوشهر)کاملاً تفاوت دارد.در کشور های دیگر نیز همچنین مواردی به چشم می خورد.
زمان نمایشنامه
چهارمین مورد ، زمان است.زمان در گریم بسیار با اهمیت است ، زیرا چهره ها در دوره های مختلف با هم اختلاف دارد، در طی یک قرن نیز چهره ها با هم تفاوت پیدا می کنند.در این قسمت طراح گریم در مورد تاریخ چهره احتیاج به تحقیق دارد، می باید با بررسی طرح های لباس و دکور نمایشنامه در مورد رنگ چهره ، رنگ مو، مدل آنها و مدل ریش و سیبیل در قرن مورد نظر ، به تحقیق بپردازد.
مکان نمایشنامه
پنجمین مورد ،مکان است.باید توجه داشت که نمایشنامه در چه فضایی روی می دهد.در مکانی بدون آفتاب ، بسته و سرپوشیده، مانند کلیسا، زندان یا مکانی باز و آفتابی مانند یک مزرعه ، یک جنگل و یا در مکانی تجملی و پر زرق و برق مانند کاخ های سلطنتی . باید توجه داشت که در مکان های ذکر شده ، رنگ زمینه چهره ها کاملاً با هم متفاوت است.
موقعیت طبقاتی
ششمین مورد ، شناخت موقعیت طبقاتی است. چهره افراد، از نظر موقعیت طبقاتی با یکدیگر فرق کلی دارد. چهره یک سرمایه دار با چهره یک کارگر ، چهره ارباب با چهره یک کشاورز و چهره یک فرمانروا با چهره یک فرد عادی و غیره ، کاملاً متفاوت است.
سن و شخصیت درونی
سن و شخصیت درونی . سن و شخصیت های نمایشنامه را باید در نظرگرفت ، و همچنین شخصیت اخلاقی ، و درونی هر یک از آنها را ، چه کلاً هدف از گریم ارائه شخصیت مورد نظر بازیگر است و این باید به نحوی باشد که خصوصیات درونی شخصیتی را که بازیگر در نقش آن ظاهر می شود ، به بهترین وجه نمایان سازد. چنانچه نمایش بخواهد از اصول و قاعده ای صحیح پیروی نماید، همزمان با شروع تمرینات نمایش ، نخست طراح دکور بر مبنای سبک نمایشنامه و زمان ، دکور را طراحی می نماید.صحنه ها را با فضا و رنگ های مختلف مشخص می کند. سپس طراح لباس و گاه نیز خود طراح دکور با در نظر گرفتن موارد فوق و رنگ های دکور ، طرح های لباس را طراحی می نماید. طراحی گریم ، بر اساس سبک دکور ، لباس ، زمان و رنگ های بکار گرفته شده و بخصوص با آگاهی از رنگ نوری که بر صحنه های مختلف تابانده خواهد شد انجام می پذیرد و البته در تمام این موارد نظر و خواسته کارگردان (با تجربه و تحصیل کرده) نیز مطرح است.
بازیگری و گریم
پس از پایان مراحل ذکر شده ، جلساتی با حضور کارگردان و طراحان ، جهت هماهنگ کردن طرح ها تشکیل می گردد، تا این چهار عامل صحنه با آگاهی یافتن از سبک کار و رنگ آمیزی ، طرحی صحیح عرضه دارند.
چنانچه هر یک از این عوامل ، جداگانه برای خود طراحی نماید ، نتیجه کار موفقت آمیز نخواهد بود..نباید فراموش کرد که این چهار عامل یاری دهندگان بازیگر در نقش آفریدن می باشند. از دید روانی چنانچه نتیجه کار این چهار عامل موفقت آمیز باشد ، بازیگر نیز موفق خواهد بود.
چنانچه نمایش به کلاه گیس ، ریش و سیبیل ، تکه سازی و صورتک نیاز داشته باشد ، باید قبلاً این وسائل ساخته و تهیه گردد.چند شب قبل از اولین شب اجرای نمایشنامه باید گریم چهره ها انجام شود تا گریمور به فرم و حالات ، خطوط و حجم های چهره بازیگر آشنا شود و نیز بازیگر به گریم چهره خود عادت نماید، بخصوص برای گریم های سنگین و صورتک ، باید بارها تمرین شود. معمولاً سه شب قبل از اولین شب اجرای نمایش ، تمرین هایی با دکور ، لباس ، گریم و نور انجام می پذیرد ، که در این تمرین ها چهره بازیگران باید از زوایای مختلف سالن دیده شود ، عیوب یاد داشت و سپس رفع گردد، تا برای اولین شب اجرا ، چهره هایی بدون عیب ارائه گردد.
شبیه سازی
اغلب در نمایش های تاریخی و یا نمایشی از زندگی یک شخصیت معروف ، نیاز به بازیگر شبیه شخصیت مورد نظر ، می باشد. کارگردان نخست باید بازیگر را از نظر فرم چهره ، اندازه های اعضای چهره ، سپس اندازه قد و هیکل شبیه شخصیت مورد نظر انتخاب نماید.اگر چهره شخصیت مورد نظر به فرم چهار گوش است ، چهره بازیگر نیز باید به فرم چهار گوش یا تا حدود به این فرم چهره نزدیک باشد ، مانند : چهره به فرم مستطیل ، که به آسانی می توان آنرا تبدیل به فرم مربع نمود. مسلم است که تغییر بعضی از فرمهای چهره به فرم های دیگر تا حدودی مشکل است . مانند : تبدیل چهره با فرم مثلث و استخوانی به چهره ای به فرم گرد و گوشت آلود.
اندازه های اعضای چهره ، مانند: طول بینی ، فاصله چشم ها ، فاصله مابین بینی و لب و غیره ، نیز باید در شبیه سازی در نظر گرفته شود. با نزدیک بودن فرم و تا حدودی اندازه های اعضای چهره بازیگر به شخصیت مورد نظر ، گریمور می تواند با گذاردن تصویر در مقابل خود ، چهره بازیگر را با عمل تصحیح و تکنیک سایه و روشن ، با در نظر گرفتن فرم ابروها و چشم ها ، خطوط و حجم ها و احتمالاً ریش و سیبیل و با گذاردن کلاه گیس ، بازیگر را شبیه شخصیت مورد نظر نماید.
اطلاعیه جهت جذب هنرجوی آموزش گریم
☘️ ثبت نام ترم مهر 97 مرکز علمی کاربردی در غرب تهران آغاز شد.
🔴ثبت نام فقط تاپایان مردادماه
🔵 پذیرش دانشجو (زن ومرد)در رشته های زیر بدون کنکور
🔸کاردانی آرایش زنانه
🔸کاردانی گریم سینمایی و زیبایی
🔸کارشناسی گریم آرایش و زیبایی
🔸کارشناسی گریم چهره پردازی وسینمایی
در صورتی که بعضی از اعضای چهره بازیگر با چهره شخصیت مورد نظر تطبیق ننماید ، گریمور می تواند ، با تکه سازی مانند : ساختن بر آمدگی ابروها، بینی ، فک و دیگر اعضاء چهره و چسباندن تکه های مورد نظر بر چهره بازیگر و گریم شخصیت مورد نظر را آنطور که باید ارائه می دهد.
گاهی نیزدر بعضی از نمایش ها به بدل بازیگر اصلی نیاز می باشد که ، بر صحنه ای باید بازیگر اصلی در مقابل بدل خود قرار گیرد. در این نوع نمایش نیز باید چهره بدل (بازیگر دوم) تا حدودی از نظر فرم و اعضای آن شبیه بازیگر اصلی انتخاب گردد. با شبیه بودن چهره بدل به بایگر اصلی ، برای گریمور تبدیل چهره مشکلی نخواهد بود. چنانچه ، چهره بدل هیچ گونه مشابهتی با چهره بازیگر اصلی نداشته باشد ، می توان از صورتک بسیار ظریف ، شبیه بازیگر اصلی استفاده نماید. این در صورتی است که چهره بدل از نظر فرم و اعضای چهره خیلی بزرگتر و یا کوچکتر از بازیگراصلی نباشد. برای استفاده از صورتک نیز باید تا حدودی فرم چهره ، بخصوص اندازه طول بینی ، فاصله چشم ها ، فاصله بینی با لب و چانه در نظر گرفته شود. چنانکه بدل گفتگو داشته باشد ، صورتک ظریف و نرم از مایع لاتکس ساخته می شود. در صورتی که بدل گفتگو نداشته باشد ، می توان صورتک را از جنس ضخیم تر مانند ( صورتک از باند طبی و چسب چوب ) یا پارچه ظریف مانند ، جوراب نایلون ، باند طبی ، پارچه حریر و ژلاتین و همچنین باند گچی به تنهایی ساخت.
پیش از ساختن صورتک ، نخست بر چهره بازیگر اصلی شخصیت مورد نظر را گریم نمایید ، سپس عکسی رنگی (پرتره) از چهره او تهیه نمایید.پس از ساختن صورتک ، پرتره را مقابل قرار داده ، صورتک را بر مبنای رنگ زمینه ، خطوط ، حجم ها احتمالاً ریش و سیبیل و مدل سر (پرتره) ، نقاشی نمایید
پاسخ دهید